Friday 13 August 2010

Olen Afrikkalainen (Finnish)

I Am An African by Wayne Visser
Finnish Translation


Olen Afrikkalainen
En siksi että synnyin siellä
Vaan koska sydämeni lyö Afrikan tahtiin
Olen Afrikkalainen
En siksi että ihoni on musta
Vaan koska Afrikka mieltäni kiehtoo
Olen Afrikkalainen
En siksi että sen maaperällä asun
Vaan koska Afrikka on sieluni koti

Kun Afrikka itkee lastensa tähden
Kyyneleet poskeni tahraa
Kun vanhuksiaan Afrikka kunnioittaa
Myös kunnioituksesta kumartaa pääni
Kun Afrikka suree uhrejaan
Niin rukoukseen käteni yhtyy
Kun menestystä Afrikka juhlii
Jo jalkani tanssimaan herää

Olen Afrikkalainen
Koska sininen taivaansa henkeni salpaa
Ja kirkas on toivoni tulevasta
Olen Afrikkalainen
Koska kansansa minua veljekseen kutsuu
Ja opettaa mitä yhteisö on
Olen Afrikkalainen
Koska jylhyytensä sieluni täyttää
Ja minut lähemmäs elämän lähdettä tuo

Kun Afrikan musiikki tuulessa kaikuu
Vereni sen rytmissä sykkii
Ja minusta tulee äänen osa
Kun auringossa loistaa värit Afrikan
Sen sateenkaarta aistini nauttii
Ja minusta tulee paletti luonnon
Kun Afrikan tarinat nuotiolla kaikuu
Sen polkuja jalkani tallaa
Ja minusta tulee osa historiaa

Olen Afrikkalainen
Koska se on syntymämme kehto
Ja muinaista viisautta vaalii
Olen Afrikkalainen
Koska se elää maailman varjossa
Ja häikäisevällä kirkkaudella loistaa
Olen Afrikkalainen
Koska se on huomisen maa
Ja sen lahjat pyhinä tunnen


Creative Commons 2005
Translation by Arno Kourula 2010

No comments:

Post a Comment